lauantai 1. lokakuuta 2016

Ihana Valletta!

Koitamme aina viikonloppuisin tehdä jotain mukavaa ja lapsille mieleistä. Ainon ensimmäisen kouluviikon kunniaksi päätimme lähteä heti aamusta Vallettaan moikkaamaan Tiikerin serkkuja Upper Barrakka Gardensille. Tiikeri oli siis ystäväni vanhempien kissa, josta Aino kuuli tarinoita ja näki kuvia ja videoita heidän täällä lomaillessaan. Pitihän niitä käydä sitten yhdessä siellä katsomassakin ja nyt kävimme sitten uudestaan. Harmiksemme unohdimme kissanraksut kotiin. Niin ja aamukin ehti vaihtua aamupäivään ennenkuin pääsimme lautalle. Yllätys.

Vallettaan kuljemme aina lautalla, joka lähtee aivan meidän läheltä strandilta. Lautta liikennöi aamusta iltaan, kaksi kertaa tunnissa ja matka kestää viitisen minuuttia. Lautalta on aika kipuaminen ylös keskustaan, mutta ei niin paha etteikö se voittaisi kahdenkymmenen minuutin bussimatkaa täpötäydessä bussissa. Lauttamatka maksaa 1,50 euroa/aikuinen ja lapset ovat meillä kulkeneet ilmaiseksi vaikka hinnastossa lukee lastenlipun maksavan 0,50 euroa. Ilmari tykkää katsella lautan saapumista ja joskus olemme istuneet strandilla pitkiäkin aikoja katsellen vai laiva- ja lauttaliikennettä. Minä jään yleensä rattaiden kanssa alas istumaan missä keinuminen tuntuu vähiten koska olen aika herkkä voimaan pahoin merellä. Tänään kuitenkin menin ylös lasten kanssa, ja tottakai Manoel Islandia ohittaessa tulikin kovat aallot vastaan ja lautta keinutti sen verran että harkitsin meille bussimatkaa takaisinpäin. The Grassy Hopperin kahvi, vihermehu ja raakasuklaat veivät onneksi vellovan olon tiehensä.

Vallettasta kulkee myös toinen vastaava lautta Barrakka Gardensin alapuolelta. Se vie kohteeseen "three cities" jotka ovat siis kolme vierekkäistä kaupunkia, Vittoriosa, Senglea ja Cospicua. Vittoriosasta käytetään myös nimeä Birgu ja siellä haluaisimme kovasti käydä tutkimusretkellä. Three cities lautalle pääsee kiertämällä kauempaa tietä pitkin tai nopeammin todella korkealla hissillä Barrakka gardensilta. Hissi on alas ilmainen, ylös 1 euron/hlö. Jos on lauttalippu tallessa, pääsee hissillä ylöskin ilmaiseksi. Tällä kertaa siis emme ihan ehtineet lähteä tutkimaan paikkoja vaikka hissillä ajelimmekin alas ja takaisin ylös. Ystäväni joka on lomalla täällä tyttärensä ja äitinsä kanssa tulivat myös Vallettaan joten jäimme sinne haahuilemaan ja syömään eväitä. Kävimme kahvilla ja Ilmari nukahti pienille päikkäreille unilelunsa kanssa. Naurattaa kyllä aina noi Ilmari unileluvalinnat, yksi on muropaketin kokoinen dinosaurus (kova), toinen lemppari on tuo muovinen Darth Vader ja välillä sillä on kädet ja tyynynalunen täynnä pikkuautoja.

Vallettassa kasattiin jokapuolella kojuja ja erilaisia lavoja. Olisi ollut kiva jäädä illaksi katselemaan esityksiä ja ihmisvilinää. Barrakkassa oli jopa yksi kaninkasvattaja kaniensa kanssa ja eiköhän Aino rakastunut pikkupupuihin. Olisi pitänyt sellainen kuulemma hänelle ostaa. Siellä oli myös ihana leivoskoju, onneksi ei ollut gluteenittomia tarjolla. Kuusituntia Vallettaa riitti meille kuitenkin tältä erää ja palasimme Sliemaan nakkikeitolle. Matkalla lautalle oli pienessä ulkoilmakahvilassa hääjuhla meneillään, mietittiin Janin kanssa että siinä oli todella pienet mutta silti äänekkäät ja iloiset juhlat! Keiton jälkeen suuntasimme vielä kissapuistoon tervehtimään ystäviä ja unohdimme taas kissanraksut kotiin. Again.

Iltapesujen jälkeen syöty puuro oli liikaa lapsille ja he kaatuivat rättiväsyneinä sänkyihinsä. Minä lähdin vielä ystäväni kanssa lasilliselle palacen katolle. Siitä on tullut lemppari illanviettopaikka, eikä syynä ole ihana infinity uima-allas tai hyvä prosecco, vaan saaren parhaat sushit!

Huomenna meillä onkin sitten edessä rantapäivä!